På AAU er anvender vi begrebet ”organisatorisk og socialt arbejdsmiljø” frem for ”psykisk arbejdsmiljø”.
Begrebet ”psykisk arbejdsmiljø” leder fokus over på individet, individets psykiske problemer og arbejdsmiljøkvaliteten som værende individets eget ansvar. I stedet for at gøre arbejdsmiljø til et individuelt anliggende breder vi det ud i den organisatoriske og sociale kontekst, hvor det hører til. Arbejdsmiljø er en fælles sag – organisatorisk og socialt.
Det organisatoriske arbejdsmiljø omhandler de ressourcer og rammebetingelser, der er til stede i organisationen for, at de ansatte kan udføre arbejdet på bedste vis og vise sig kompetente. Det sociale arbejdsmiljø handler om de relationer og støtte, ansatte oplever og påvirkes af i interaktionen med hinanden på arbejdspladsen.
Ansvaret for arbejdsmiljøet er fortsat arbejdsgiverens. Men pligten til at gøre det nødvendige for at sikre et sundt og sikkert arbejdsmiljø er både hos ledelsen og medarbejderne, også når det drejer sig om organisatorisk og socialt arbejdsmiljø.
Ledelsen har opgaven med at sikre de fornødne resurser og rammebetingelser, med at sætte niveauet for god social praksis, og i sidste ende med at sikre at det organisatoriske og sociale arbejdsmiljø er sundt og sikkert.
Medarbejderne har opgaven med at fortælle ledelsen om problemer i det organisatoriske og sociale arbejdsmiljø, ligesom medarbejderne har opgaven med at udvikle løsninger i samarbejde med ledelsen.
Og ikke mindst har alle ansatte opgaven med hver eneste dag på arbejdet at bidrage til et sundt og sikkert organisatorisk og socialt arbejdsmiljø; der er ingen andre til at gøre det.