For alle med interesse for arbejdsmiljø
Nyheder om arbejdsmiljø

For alle med interesse for arbejdsmiljø
Nyheder om arbejdsmiljø

Nyheder 2025
Valget af arbejdsmiljørepræsentanter – og de efterfølgende valg til HAMiU og FSA er nu overstået. I alt er valgt (eller genvalgt) 101 arbejdsmiljørepræsentanter.
Endnu engang tillykke til alle de valgte!
Følgende AMR-repræsentanter træder ind i HAMiU i deres funktionsperiode, som løber frem til og med marts 2028:
- Thomas Sørensen Quaade, ENG, TAP
- Lene Hastrup Jensen, FS-København, TAP
- Niels Hannibal, SSH, VIP
- May-Britt Søndergaard Justesen, SSH, VIP
- Jette Thorsen Gade, SUND, TAP
- Asbjørn Haaning Nielsen, ENG
- Tina Vestergaard Lange, FS-Aalborg, AC-TAP
Suppleanter til AMR-repræsentanterne er
- Jesper de Claville Christiansen, ENG, VIP
- Linda Vabbersgaard Andersen, ENG, TAP
De valgte AMR-repræsentanter har valgt Thomas Sørensen Quaade som næstformand til HAMiU.
HAMiU’s næste møde afholdes 24. juni 2025.
I forlængelse af AMR-valget er der p.t. oprettet 2 hold til den obligatoriske arbejdsmiljøuddannelse på AAU, se nærmere på Plan2Learn.
Både AMR og AL er pligtige til at gennemføre kurset.
Hvis du mangler uddannelsen, så skynd dig at melde dig på, mens der stadig er plads.
For de, der ikke har mulighed for at deltage, eller de, der har brug for engelsksprogede kurser, så skal der findes alternativer.
Skriv venligst til os på arbejdsmiljoesektion@adm.aau.dk, så vi kan skabe os et overblik over behovet.
Skriv også til os, hvis du har forslag til supplerende arbejdsmiljøuddannelse. Som forhåbentlig bekendt har alle – både AMR og AL – ret til supplerende uddannelse i funktionsperioden. Det er ofte bedst og billigst selv at tilrettelægge uddannelse på AAU, så det gør vi gerne, hvis det er muligt.
Vi har nu lanceret engelsk-sprogede versioner af denne hjemmeside og hjemmesiden om beredskab:
Vi håber, at de nye sider vil blive taget godt imod af vores engelsksprogede kolleger. Vi hører meget gerne fra jer, hvis der er indhold, som I har brug for på siderne.
Skriv til os på arbejdsmiljoesektion@adm.aau.dk
Som sikkert bekendt er vi på AAU mange steder ved at rykke flere sammen i eksisterende rum, så vi udnytter arealerne bedre. Det kan sagtens ske uden de større problemer, selv om det for de berørte kan opleves som en væsentlig forandring af deres arbejdsvilkår, især for dem, der har været vant til at sidde på enkeltmandskontor.
Fra Arbejdsmiljøsektionens side har vi imidlertid peget på, at der er grænser for, hvor mange arbejdspladser, der kan flyttes ind i eksisterende arbejdsrum, f.eks. et fælleskontor.
Grænserne hænger ofte sammen med kapaciteten i ventilationsanlæg. Er personbelastningen i et lokale større end det rummet ventilationsmæssigt er udlagt til, så vil det kunne gå ud over indeklimaet på en måde, som ikke er forsvarlig.
Ligeledes er der rent fysiske grænser for, hvor tæt man kan sidde i et arbejdsrum, så man stadig kommet rundt på forsvarlig vis og have nok plads på arbejdspladsen.
Arbejdsmiljømæssigt er der grundlæggende krav om rummelighed på arbejdspladsen, men det har indtil videre været lidt nørdet at finde af, hvad dette konkret betyder, f.eks. for størrelse af bordfladen på en kontorarbejdsplads. Det hele kompliceres af, at det er meget forskelligt, hvad arbejdes med på kontorarbejdspladser på AAU – og dette har selvfølgelig betydning for pladsbehovet.
Dette har vi i Arbejdsmiljøsektionen lavet en faglig vurdering af – og på hjemmesiden kan du derfor finde nu en simpel skematisk vejledning om krav til bordstørrelser. Brug vejledningen som rettesnor, når I indretter jeres arbejdsrum. Find vejledningen på hjemmesiden: Krav til bordstørrelser.
Husk: inden i køber borde, så kontakt CAS’ inventarteam eller Arbejdsmiljøsektionen for råd og vejledning.
Dansk Center for Undervisningsmiljø (DCUM) lukker pr. 1. juli 2025.
En række af DCUM’s opgaver overtages derefter af Styrelsen for Undervisning og Kvalitet (STUK). Dette gælder bl.a. vejledning om undervisningsmiljø.
Det formelle tilsyn med undervisningsmiljøet bortfalder, men STUK vil mere overordnet følge med i, hvordan undervisningsmiljølovgivningen administreres.
Det er i skrivende stund ikke afklaret, hvordan tilgængeligheden til DCUM's materialer vil være fremadrettet.