sygefravær - forebyggelse og håndtering

Arbejdsmiljøfaktorer vurderes at være årsag til en tredjedel af alt sygefravær. Derfor er det væsentligt, at I er bevidste om sygefraværet i jeres forebyggende og udviklende arbejde med arbejdsmiljøet. I nedenstående kan I bl.a. finde AAU-specifikke dialogværktøjer, der kan kickstarte dialogen om fravær, nærvær og arbejdsmiljø i jeres lokale enhed. 

  • +

    Kontakt vedr. sygefravær

    Du er velkommen til at kontakte HR-afdelingen ved spørgsmål i forhold til sygefravær og arbejdsfastholdelse. I kan kontakte HR-afdelingen på følgende mail:

    EST-SYG@adm.aau.dk – ansatte/ledere under det Ingeniør- og Naturvidenskabelige Fakultet, det Sundhedsvidenskabelige Fakultet og det Tekniske Fakultet for IT og Design  og Fakultetskontoret.

    HSF-SYG@adm.aau.dk – ansatte/ledere under det Humanistiske og det Samfundsvidenskabelig Fakultet, Fakultetskontoret og Fællesservice.

     

    Kommunale tilbud

    Din kommune har et bredt udvalg af tilbud i forbindelse med arbejdsfastholdelse ved sygefravær. Du er velkommen til at kontakte HR-afdelingen, hvis du er i tvivl om, hvilken hjælp din kommune tilbyder, eller hvem du skal kontakte.

    Vi har etableret et mere formaliseret samarbejde med to faste kontaktpersoner fra Aalborg Kommune. Det er Jobcenterrådgivere:

    • Lene Ramløse (Telefonnummer: 9982 7254) og
    • Liza Grønbæk Schatter (Telefonnummer: 9982 7276).

    I er velkomne til at kontakte Liza og Lene vedrørende konkrete spørgsmål ift. arbejdsfastholdelse ved sygefravær og som forebyggende inden et egentligt sygefravær.

     .

  • +

    Lovgivning, retningslinjer og skabeloner

    På HR-afdelingens hjemmeside findes AAU skabeloner. Det være sig mulighedserklæring, indkaldelse til sygefraværssamtale, fastholdelses- og handleplan mv. Handleplanen kan anvendes som både samtale og referatskablon. .

    I AAU håndbogen finder du oversigt over - og sammenfatning af gældende lovgivning og retningslinjer på sygefraværsområdet.

     

    Den vanskelige samtale - dig, der er leder

    Sanne Gry Bech Folker fra Center for Ledelse giver i dette "GoLearn"-kursus konkrete eksempler og formuleringer, du kan bruge under samtalen, og viser dig, hvordan du håndterer forskellige reaktioner fra medarbejderen.

    Du får også Center for Ledelses egen model, som du kan bruge til at planlægge og strukturere samtalen.

  • +

    Tilbud til dig der er sygemeldt, og andre tilbud

    Din kommune kan tilbyde hjælp i forbindelse med arbejdsfastholdelse ved sygefravær, der kan blandt andet tilbydes:

    • Et mestringskursus: "lær at tackle job og sygdom"
    • Fasttrack
    • Delvis raskmelding

    Flere kommuner og regioner har også tilbud af mere forbyggende og sundhedsfremmende karakter, der ligeledes kan benyttes inden sygefraværet indtræder. På ​sundhed.dk kan du fremsøge sin bopælskommune og/eller region med henblik på at se hvilke sundhedstilbud, der eksisterer.  

  • +

    Rum for nærvær - et dialogværktøj

    Cirka en tredjedel af alt sygefravær skyldes faktorer i arbejdsmiljøet. Ved hjælp af en struktureret dialog omkring arbejdsmiljø og sygefravær kan I få indblik i, hvilke faktorer der påvirker arbejdsmiljøet og sygefraværet i jeres afdeling.

    Dialogværktøjet Rum for Nærvær er et kombineret kortlægnings- og prioriteringsværktøj til arbejdsmiljø- og sygefraværsindsatser målrettet AAU’s samarbejds- og arbejdsmiljøudvalg.

    Dialogværktøjet er et supplement til det dialogbaserede APV-arbejde og kan anvendes som en systematisk dialogguide, når arbejdsmiljø og sygefravær drøftes i udvalgene – eventuelt i forbindelse med den årlige arbejdsmiljødrøftelse.

    Dialogværktøjet Rum for Nærvær er til jer, der ønsker at arbejde kvalificeret og strategisk med at udvikle et sundt arbejdsmiljø samt en sund fraværs- og nærværskultur i jeres institut eller afdeling. 

    Dialogværktøjet guider jer bl.a. til:

    • At have en struktureret dialog om koblingen mellem arbejdsmiljø og sygefravær
    • At få indsigt i hvilke faktorer der påvirker arbejdsmiljøet og sygefraværet
    • At få indsigt i – og kortlægge egne udviklingspotentialer
    • At identificere indsatsområder og handlemuligheder
    • At sætte – og prioritere mål for arbejdsmiljø- og sygefraværsarbejdet

    Her finder du:

  • +

    Tilbage til arbejdet (TTA) - et dialogværktøj

    En ud af fire, der er sygemeldt i mere end tre måneder kommer ikke tilbage til sin arbejdsplads
    Arbejdspladsen bør have et ekstra fokus på tiden efter en sygemelding. Mange medarbejdere er her ekstra sårbare. Den sygemeldte, lederen, tillidsrepræsentanten og hele arbejdspladsen, herunder arbejdsmiljøet spiller en central rolle ift. at kunne sandsynligøre en god tilbagevenden til arbejde. Find inspiration her:

     

    TILBUD TIL SAMARBEJDS- OG ARBEJDSMILJØUDVALG

    HR-afdelingen har udarbejdet et værktøj, der kan bruges i samarbejds- og arbejdsmiljøudvalg som omdrejningspunkt for at aftale lokale procedurer fastholdelse og tilbagenden til arbejde efter længere sygefraværsforløb. Det er vigtigt at have gennemskuelige og tilgængelige beskrivelser af, hvem der kan gøre hvad - og i hvilke faser i en tilbagevenden. Er dit udvalg interesseret I at bruge dette værktøj, kontakt da arbejdsmiljøsektionen. Læs mere om TTA-værktøjet i denne vejledning.

    Den gode tilbagevenden - TTA-processer i praksis - kursus
    Deltag og få viden om ”hvad virker” ift. hensynet til den sygemeldte og de øvrige kolleger, inspiration til, hvilke roller der er væsentlige i et godt fastholdelsesforløb m.m.

     

  • +

    Nærværs- og fraværsspil - et dialogværktøj

    Få gang i dialogen om nærvær og fravær på arbejdspladsen med AAU’s nye nærværs/fraværsspil. Spillet giver mulighed for at belyse og drøfte jeres viden om og holdninger til fravær og nærvær. På baggrund af jeres drøftelser kan I blive klogere på, hvordan I håndterer nærværs- og fraværssituationer lokalt i enheden samt afdække, om I har behov for mere viden om og fokus på nærværs- og fraværsområdet i jeres enhed.   

    Spillet er udviklet med inspiration fra konsulenthuset CABI’s fraværs/nærværsspil og er tilpasset specifikt til AAU.

    Spillet kan fx gennemføres på et udvalgsmøde og har en varighed på ca. 40 minutter. Det anbefales, at gennemførelsen af spillet times i forhold til øvrigt arbejdsmiljøarbejde og organisatoriske forhold.

    Til fysisk eller virtuel brug

    Denne print-selv-version indeholder spilvejledning, seks kategorikort samt fyrre situationskort (fraværs/nærværskort).